Inzicht

Customer journey en buyers journey: wat is het verschil?

Marketingtermen zijn soms al verwarrend voor specialisten - laat staan voor niet marketeers. Hoewel marketingtermen en buzzwords regelmatig door elkaar worden gebruikt, zijn er over het algemeen grote verschillen in wat ze eigenlijk betekenen. Twee uitdrukkingen die vaak door elkaar worden gebruikt maar totaal verschillend zijn, zijn de reis van de koper en de reis van de klant.
Laten we beginnen met de reis van de koper
De buyers journey is het proces dat een klant doorloopt om een product of dienst van je af te nemen. Het is hun hele reis van het onderzoeken van hun probleem, het vinden van mogelijke oplossingen om het op te lossen, en vervolgens het kiezen van een van die oplossingen. Deze reis van de koper is onderverdeeld in de onderstaande 3 fasen.
1. Bewustzijn
De koper ervaart een probleem of pijnpunt en zoekt informatie om zijn probleem te begrijpen en te benoemen.
2. Overweging
Nu de koper een duidelijk omschreven naam voor zijn probleem heeft, is hij begonnen met het onderzoeken en begrijpen van alle methoden die het probleem zouden kunnen oplossen.
3. Beslissing
De koper heeft besloten welke oplossing hij wil gebruiken om zijn probleem op te lossen, nu vergelijkt hij een lijst met beschikbare merken om zijn definitieve aankoopbeslissing te nemen.
Waarom is de reis van de koper belangrijk?
De buyers journey geeft je merk de informatie die het nodig heeft om de juiste content te creëren die prospects helpt om naadloos door hun buyers journey te gaan. Door het traject van de kopers in kaart te brengen, kan je het proces begrijpen dat klanten doorlopen om een product te selecteren, zodat je hun problemen beter kunt oplossen door hen de juiste informatie te verstrekken. Door de juiste inhoud op het juiste moment te creëren, kun je waardevolle bronnen bieden die de vragen van je potentiële klanten beantwoorden wanneer ze die hebben.
Wat is de customer journey (klantreis)?
In tegenstelling tot de buyers journey die zich richt op prospects, is de customer journey een proces dat de relatie die je merk heeft met bestaande klanten versterkt in een poging om ervoor te zorgen dat ze loyaler zijn aan je merk en om de customer lifetime value (CLV) te vergroten. De klantreis richt zich op het targeten van bestaande klanten met inhoud na aankoop die hun ervaring als klant van je merk verbetert. Het doel is om de retentiegraad van klanten te verbeteren. Door alle ervaringen die een klant met je merk heeft leuk te maken, zelfs nadat ze hun aankoop hebben gedaan, vergroot de kans dat een klant je producten wederom koopt of je diensten in de toekomst opnieuw gebruikt.
Waarom is de klantreis belangrijk?
Wist je dat het tot vijf keer meer kost om een nieuwe klant te werven dan om een bestaande klant te behouden? Het verhogen van het klantbehoud met slechts 5 procent heeft dus een enorme impact. Dit laat zien hoe belangrijk het voor jouw bedrijf is om na te denken over de customer journey. Als je niet een focus legt op het klanttraject, loopt je bedrijf een enorme kans mis om de klantloyaliteit te versterken en de omzet daarmee te laten groeien.
Wat is het verschil tussen de reis van de koper en de reis van de klant?
Dus om samen te vatten, de reis van de koper gaat over de stappen die een prospect doorloopt om tot een aankoopbeslissing te komen, terwijl de reis van de klant een strategie is die wordt gebruikt om klanten te behouden nadat ze al een aankoop hebben gedaan. Zodra de kopersreis is doorlopen, begint de klantreis. Hier richt je elke proces in op klantloyaliteit en -behoud, zodat klanten klanten de producten of diensten in de toekomst blijven kopen.
De thema's van dit inzicht

Deel dit inzicht