Inzicht

De noodzaak van de menselijke factor bij groeien in digital business volwassenheid

Aansluiting bij de klantbehoefte en groeien in digitale volwassenheid draait niet alleen om technologie. Het is juist ook de menselijke factor die voor succes of falen zorgt. Groei en versnelling ontstaat door aandacht te geven aan mensen, gedrag, cultuur en er voor zorgen dat de hele organisatie hetzelfde klantdoel nastreeft.
Digital business volwassenheid, waar staat dat voor?
Digital business volwassenheid staat voor het vermogen om doorlopend menselijke en technologische middelen in te zetten om betere business resultaten te behalen. Hieronder gaan we wat meer de diepte in over het menselijke aspect van digital business volwassenheid.
Factor mens is relevant
Er wordt veel gesproken en gekeken naar het technologische aspect rondom digital business volwassenheid. Maar naast de techniek is factor mens eigenlijk het belangrijkste om gericht aandacht aan te besteden. Is een organisatie met zijn medewerkers in staat om:
  • de impact van trends en ontwikkelingen proactief te managen;
  • doelstellingen en ontwikkelingen vertalen naar bruikbare en toekomstbestendige strategieën;
  • het vertalen van strategieën naar pragmatische plannen, campagnes en meetbare kpi’s;
  • het inzetten van de meest efficiënte technologieën om aan te blijven sluiten bij de klantbehoefte.
Waarde kunnen identificeren
Om de business te laten groeien, is het cruciaal om in staat te zijn om de waarde te kunnen identificeren van trends die een organisatie kunnen beïnvloeden. Hoewel marketeers creatief zijn en in staat om op abstracte niveaus te werken, hebben ze niet allemaal hetzelfde vermogen om trends te vertalen naar commerciële mogelijkheden voor organisaties. Het begrijpen van de zakelijke waarde van de trend en het vertalen van die waarde naar manieren om positionering, processen of campagnes daadwerkelijk te verbeteren, is een bewijs van groeiende digital business volwassenheid.
De brug tussen strategie en daadwerkelijke executie
Het bouwen van een brug bij het vertalen van een bedrijfsdoelstelling in een strategie en een uitvoerbaar plan is relevant en loopt vaak spaak bij organisaties. Kunnen de organisatie en de teams de grote brokken werk opsplitsen en de de juiste stappen zetten om de doelen te bereiken? En de juiste berichten, kanalen en doelgroepen vinden om hun inspanningen op te richten? Als ze dit succesvol kunnen doen en constant terugkijken naar gegevens om conversie en klanttevredenheid te optimaliseren, dan ervaren deze organisaties een verbeterde digital business volwassenheid.
Technologie en business op één lijn
De menselijke factor speelt ook een rol als het gaat om het vermogen om gebruik te maken van de beschikbare technologie. Wat heb je aan state of the art technologie als je marketeers beperkt weten hoe ze de alle beschikbare functionaliteiten kunnen gebruiken? Of ontbreekt het de teams aan de mogelijkheid om zakelijke behoeften te vertalen in een gestroomlijnd proces dat gebruikmaakt van de bekende bestaande technologieën? Interne teams moeten bij dit soort technologieën vanaf de keuze tot aan implementatie betrokken worden om zo de inzet optimaal te hebben en te houden. Daarmee bereik je ook digital business volwassenheid.
De juiste volgorde, klein beginnen en groot denken
Het juiste doen op het juiste moment is van cruciaal belang om de digitale volwassenheid te verbeteren. Vaak is groot denken en klein starten hier het best. Investeer bijvoorbeeld eerst in het marketingteam om hen te helpen hun doelen te vertalen naar strategieën en het gebruik van de juiste technologie. Ondersteun vervolgens commercie door een stappenplan te maken dat de volgorde bepaalt waarin de verschillende functionaliteiten worden ingeschakeld en klantprocessen worden geoptimaliseerd. Begin bij de meest basale e-mailmogelijkheden naar klanten en ga pas naar marketing automation en meer geavanceerde personalisaties kijken als de basis op orde is. De juiste gefaseerde aanpak zal organisaties helpen verder te groeien en klaar te zijn voor de toekomst. Want groei en verbetering ontstaat namelijk vooral door aandacht geven aan mensen, gedrag, cultuur en organisatie-breed hetzelfde klantdoel na te streven. En klein starten en groot denken is vaak de sleutel tot succes.
De thema's van dit inzicht

Weten wat wij voor je kunnen doen?

Plan een kennismaking in

Deel dit inzicht