Een digitale transformatie is een begrip dat zakelijk breeduit gebruikt wordt en wat soms ook veel vraagtekens geeft. Het betekent in de kern de verandering van bedrijfsprocessen en -strategieën om beter in staat te zijn te concurreren in een digitale economie. De basis van een transformatie is een duurzame aansluiting bij de klantbehoefte, zodat jij waarde kan blijven toevoegen. Een transformatie is in feite een ‘enabler’ voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering.
Een onderdeel van digitale transformatie is het gebruik van technologie om de bedrijfsprocessen te verbeteren. Dit omvat het gebruik van kunstmatige intelligentie, geautomatiseerde processen, cloud computing, mobiele technologie en meer. Het doel hiervan is om de processen te verbeteren, de efficiency te verhogen en kosten te verlagen.
Waarde blijven toevoegen door een transformatie
De veranderingen zijn een gevolg van de toenemende vraag naar digitale producten en diensten en de daarbij behorende veranderende klantbehoeften. Deze veranderende klantbehoeften zijn weer een gevolg van de veranderende technologieën. De steeds betere technologieën die klanten en organisaties voorhanden hebben worden steeds krachtiger, goedkoper en gemakkelijker te gebruiken.De klantbehoefte verandert
De veranderende technologie heeft geleid tot veranderende klantbehoeften. Klanten verwachten een steeds hogere kwaliteit, snellere levering, meer opties en meer persoonlijk contact en service. En om aan deze veranderende behoeften te voldoen, moeten organisaties hun producten, processen, teams en systemen optimaliseren. Dit betekent dat organisaties hun zakelijke processen en teams moeten moderniseren, hun producten moeten opwaarderen, hun klanten moeten begrijpen om doorlopend op de veranderende klant in te kunnen spelen.Een onderdeel van digitale transformatie is het gebruik van technologie om de bedrijfsprocessen te verbeteren. Dit omvat het gebruik van kunstmatige intelligentie, geautomatiseerde processen, cloud computing, mobiele technologie en meer. Het doel hiervan is om de processen te verbeteren, de efficiency te verhogen en kosten te verlagen.