Inzicht

E-commercemarketing is een cyclisch proces en stimuleert online verkopen en klantervaringen

Sinds 1993 is het internet beschikbaar voor het grotere publiek. Het heeft onder andere de detailhandel de mogelijkheid gegeven om online leads te genereren en/of verkopen te realiseren. Ondertussen is de afgelopen jaren het online winkelen gegroeid tot een miljardenindustrie. Het deel gemak, gebruikerservaring en veiligheid is op dit moment zo goed geregeld in de e-commerce dat online winkelen gewoon is geworden. In dit inzicht vertellen we in grote stappen meer over e-commercemarketing om de verkopen en de klantreis te kunnen verbeteren.
E-commercemarketing kort uitgelegd
E-commercemarketing is het gehele proces waarbij de bekendheid en kwalitatief verkeer naar een webshop wordt vergroot en webshopbezoekers worden omgezet in loyale klanten. Dit hele proces correct uitvoeren helpt al vele online retailers en dienstverleners om een goede ROI te realiseren en daarmee hun zakelijke doelstellingen te behalen.
Een paar populaire vormen van e-commercemarketing
E-commercemarketeers maken gebruik van een verschillende contactkanalen om bezoekers aan te trekken en hun aankoopbeslissingen te begeleiden en waar nodig te beïnvloeden. Hieronder schetsen we een paar populaire en veelal lucratieve e-commerce marketingkanalen die je kan inzetten om (loyale) kopers naar de webshop te trekken:
1. Contentmarketing
De meest basale vorm van inbound marketing, contentmarketing, ondersteunt het genereren van leads, het opbouwen van een merk en het genereren van meer klanten. Het inzetten van inhoudelijke artikelen, visuele en video-content helpen webshops om een gepersonaliseerde online ervaring te creëren. Het betrekken van klanten en bezoekers helpt om vertrouwen op te bouwen. Dit vertrouwen zorgt voor herhaalaankopen. De klantbehoefte moet hier goed ondersteund worden.
2. Social media marketing
Vele marketeers van webshops maken actief gebruik van social media platforms zoals bijvoorbeeld Facebook en Instagram om te adverteren, feedback te ontvangen en zelfs producten in-app te verkopen. Uit vele onderzoeken blijkt dat online shoppers gebruik maken van social media onderzoekt voordat ze daadwerkelijk een aankoop doen. En een groot deel van deze online shoppers zijn van mening dat social platforms hun aankoopbeslissingen ondersteunen. Social media marketing is wat dat betreft een no brainer om mee te gaan testen, leren en opschalen bij succes.
3. E-mailmarketing
E-mailmarketing werkt goed voor webshops om onder andere herinneringen te sturen rondom niet aangekochte producten in winkelwagentjes en voor gepersonaliseerde campagnes. E-mail werkt veelal goed om relaties met klanten op te bouwen, mits goed uitgevoerd. Denk hier bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde acties, kortingsacties bij de volgende aankoop en lead nurturing. Maak gebruik van segmentatie en vermijd de al te passé e-mailexplosie. Uw bedrijfsresultaten zullen u later dankbaar zijn.
4. Mobile marketing
Met de komst van smartphones is het bijzonder makkelijk geworden om ook online te shoppen via je mobiele telefoon. Het aandeel aankopen dat via mobiel gedaan wordt is vaak 1 of 2 hoger dan via een desktop. Zorg bij het (door)ontwikkelen van je website dat deze ‘mobile first’ is. Mobile marketing gaat in de basis over het optimaal verbinden van ervaringen en marketingactiviteiten rondom een mobile first webshop, sms, e-mail en social media. Mobile marketing is een cruciaal onderdeel in een wereld die nog steeds veel mobieler wordt.
5. Omnichannel-marketing
Goede omnichannelmarketing zorgt voor uniforme klantervaring via alle mogelijke kanalen en contactpunten, zowel offline als online. Door gebruik te maken van alle beschikbare (offline en online) marketingkanalen, kunnen marketeers een effectieve omnichannel-marketingstrategie ontwikkelen en uitvoeren die die gehele klantreis ondersteunt.
Bekende e-commerce marketing uitdagingen
Gemak voert de boventoon bij online shoppen, de verwachtingen van klanten wordt steeds groter. De B2B en B2C klanten verwachten steeds meer een niveau van personalisatie dat de verwachtingen van de traditionele (offline) ervaring ruimschoots overtreft. Het is daarom zaak dat de basis op orde moet zijn voor elke marketeer om dit goed te kunnen managen:
1. Gefragmenteerde data
E-commercemarketeers worden overspoeld met data, want data is op dit moment overal. Hierdoor wordt er door veel marketeers geïnvesteerd in de nieuwste technologieën om al die data te verzamelen en slim in te zetten. Een tip is hier om commercemarketingteams gebruik te laten maken van één klantdata oplossing die een goede en holistische 360-graden beeld geeft van alle beschikbare klantdata. Dit geeft het scherpste klantbeeld en geeft een team de mogelijkheid om te focussen op strategie, inhoud, campagnes en creativiteit.
2. Tegenvallende conversiepercentages tijdens de start
Er bestaan nog e-commercebedrijven die een aanzienlijke deel van hun budget inzetten voor het aantrekken van verkeer, maar minder focussen op het einddoel van dit proces (betalende en terugkerende klanten). Stuur op ROI, werk met personalisatie, omnichannel-campagnes en test ook eens met incentives.
3. Eenmalige kopers
Het is algemeen bekend dat de acquisitie van nieuwe klanten vele malen duurder is (vaak 5 keer meer) dan het behouden van een bestaande klant. Met dit gegeven kan je als marketeer de conclusie trekken dat eenmalige kopers veelal niet goed zijn voor de ROI. E-commercemarketeers moeten zich daarom ook richten op het creëren van tevreden en loyale klanten. Retentie moet een onderdeel van de strategie. Denk qua invulling aan retentiecampagnes samen met loyaliteitsprogramma’s. Deze bieden prikkels naar je klanten om weer over te gaan tot een nieuwe aankoop.
Enkele tips voor de e-commercemarketeers
Een team van e-commerce marketeers kan de doelgroep effectief bereiken, de bekendheid vergroten en de sales doorlopend stimuleren door een e-commercemarketingstrategie met deze elementen:
1. Klantdata is leidend
Klantgegevens zijn een fundamenteel onderdeel van acquisitie- en retentieactiviteiten. Door een datagestuurde marketing aanpak binnen de e-commercemarketing in te zetten, kunnen teams nauwkeurig personaliseren, doelgroepen op de juiste manier targeten en e-commerce resultaten doorlopend verbeteren.
2. Personaliseer de klantervaringen zoveel mogelijk
Gepersonaliseerde communicatie verhoogt de klantloyaliteit, waardoor de klantomzet groeit. Huidige personalisatie-tools maken gebruik van AI om op een intelligente manier productaanbevelingen, aankoopvoorspellingen en geïndividualiseerde aanbiedingen te leveren. Bereik klanten op het juiste moment en met de juiste inhoud. Hiermee vergroot je de kans op een (herhaal)aankoop en omzetverhoging.
3. User generated content
E-commerce klanten zijn online om te oriënteren, te vergelijken en te kopen. Ze delen online de ervaringen die ze hebben tijdens de klantreis. Dit soort ongenuanceerde content is bijzonder waardevol als het gaat over vertrouwen krijgen van potentiële klanten. Zet deze gratis content in voor recensies binnen je webshop, posts op social media en de andere marketingvormen.
4. Retentiestrategie is een must have
Trouwe klanten is een organisatie zijn grootste bezit. Bied klanten en unieke en gepersonaliseerde ervaring, maar overweeg ook loyaliteitsprogramma’s. Combineer dit binnen de lopende marketingactiviteiten, inzichten en klantgegevens om loyale klanten te behouden.
5. Statistieken, data en analyses als basis voor elke keuze
Rapporteer, analyseer, interpreteer en optimaliseer elke stap doorlopend op basis van bestaande een nieuwe data. Zorg zoveel mogelijk voor een single point of truth. Hiermee ontstaat een modus binnen teams van doorlopend verbeteren. Testen, leren als team en succesvolle acties opschalen is de sleutel voor een succesvolle nieuwe stap.
3 waardevolle activiteiten vanuit de e-commerce marketingstrategie
Tijdens de inzet van de genoemde vormen van e-commercemarketing in combinatie met de tips hebben e-commercemarketingteams een mooie basis voor het succesvol doorontwikkelen van de e-commerce doelstellingen. Vergeet niet de onderstaande activiteiten te doorlopen tijdens het maken van je strategie en de realisatie van al je plannen:
1. E-commercemarketingstrategie is een doorvertaling van de bedrijfsstrategie
Het onderdeel e-commerce binnen de bedrijfsstrategie moet de drijvende factor zijn achter de e-commercemarketingstrategie. Denk hier aan klanten aantrekken of klanten behouden.
2. Denk groot, begin klein
Begin met het testen van een paar elementen en werk toe naar een goede ROI. Breid dit geleidelijk uit en blijf in controle van de marketing spend. Test, leer en schaal elke test op bij succes.
3. Continuïteit is relevant
E-commercemarketing is een cyclisch proces. Het stopt niet na het genereren van een nieuwe klant of nadat een bestaande klant een herhaalaankoop heeft gedaan. Ga continue door met acquisitie en retentie. Evalueer en optimaliseer de strategie en campagnes. Weet wat er in de markt speelt, bekijk nieuwe trends en ontwikkelingen en optimaliseer weer. Wees altijd op zoek naar verbetering en vernieuwing.
De thema's van dit inzicht

Deel dit inzicht