Inzicht

Is AI-marketing de holy grail voor groei en versnelling? 

AI-marketing is een veelbelovende ontwikkeling voor marketeers. Maar wat doet kunstmatige intelligentie nu precies, waar kun je het toepassen en hoeveel kennis van AI moet te hebben om het te gebruiken om nieuwe marketingstrategieën te ontwikkelen, meer omzet te genereren en doelgroepen te bereiken?
Hoe wordt AI-marketing al toegepast?
AI-Marketing wordt al ingezet om verfijnde en diepgaande data-analyses te doen. Een paar voorbeelden hoe het al ingezet wordt is bij segmentatie, dynamische prijsvergelijking voor retailers en gepersonaliseerde content en advertising. Door het gebruik van artificial intelligence gebaseerde tools, activeren organisaties een effectievere en slimme methode om nog betere resultaten te gaan leveren voor bijvoorbeeld:
  • Verregaande personalisatie
  • Voorspellende analytics
  • Zelflerende chatbots
  • Geautomatiseerde contentcreatie
  • Leadgeneratie en slimmere targeting
  • Geautomatiseerde A/B tests
  • Slimme churn forecasts
Per onderdeel gaan we hieronder er wat dieper op in.
Verregaande personalisatie
Via artificial intelligence is het mogelijk om snel grote datasets te analyseren en daarmee goede klantprofielen op te stellen waarmee marketeers nog beter kunnen personaliseren.
Voorspellende analytics
Via AI-marketing kan je flinke sets aan historische data analyseren om patronen nog verfijnder te gaan identificeren. Met AI kun je met historische data voorspellingen doen voor de toekomst. Bijvoorbeeld hoe groot de kans is dat een individuele klant weg gaat. Deze info is ideaal voor UX om de volgende stap te maken.
Zelflerende chatbots
Voor sommige organisaties zijn chatbots een interessante methode om klanten op een snelle en doeltreffende manier verder te helpen. Deze chatbots zijn regelmatig zelflerend om zo steeds beter en efficiënter de klant te kunnen helpen.
Geautomatiseerde contentcreatie
Via AI is contentcreatie sneller te creëren door contentteams. Een aandachtspunt is wel het gevaar van ‘duplicate content’. Het is verstandig om een content-specialist altijd een redactionele slag te laten maken.
Leadgeneratie en slimmere targeting
AI-tools kunnen steeds beter doelgroepen analyseren, maar ook leads herkennen en daarmee verfijnder je lead- en salesfunnel voeden.
Geautomatiseerde A/B tests
Via AI-tools is het mogelijk om A/B tests te automatiseren. Denk aan het standaard testen van elke pagina in x varianten. Hierdoor creëer je de optimale landing voor je doelgroep en een goed converterende pagina voor je business.
Slimme churn forecasts
Via AI-marketing is voorspellen van churn al mogelijk. De tools kunnen historische data beoordelen, analyseren en voorspellingen doen over je potentiële uitstroom. Met deze data kan je de retentiestrategie verfijnen en optimaliseren.
Let op: zorg dat je data op orde is
AI-marketing heeft vele voordelen, maar het valt of staat bij goede kwalitatieve data, de nauwkeurigheid van algoritmen en de juiste marketeers die dit inrichten en interpreteren. Wat ons betreft is het een aanvulling op de kennis en kunde van de teams en het vervangt geen teams.
Het beste uit je marketing halen
AI-Marketing inzetten vergt tijd, geld en mensen. Zorg dat je het goed snapt en wat de uitgangspunten zijn. Wil je het optimale uit je AI Marketing halen, dan is kwalitatieve data echt relevant. Opschonen, combineren en beoordelen van je bestaande datasets is het begin. Denk ook aan toekomstbestendige opslag en analyse. Beoordeel je gewenste AI-tools. Bedenk of je een ‘top of the bill’ tool wil terwijl je mogelijk maar 10% van de mogelijkheden zal gebruiken. Verken AI, denk aan technologieën als machine learning en natural language processing (NLP). Begrijp hier de mogelijkheden goed en plot het eens op je zakelijke behoefte. Betrek partners en partijen die ervaren zijn in AI-marketing. Zij ondersteunen in keuzes maken, inrichting en uiteraard de uitvoering met de marketeers.
Vier voordelen van AI-marketing
AI-Marketing helpt bedrijven met het creëren en realiseren van marketingstrategieën. Hieronder de 4 meest voorkomende voordelen:
  • Automatisering van taken, wat kostenbesparing en minimalisering van foutmarges oplevert.
  • Snellere time to market, want verschillende taken kunnen sneller uitgevoerd worden.
  • Betere data-analyse, vanuit een bredere en specifiekere blik op historische klantinformatie.
  • Verbeterde conversiekosten, omdat campagnes en klantreizen kunnen nog beter op elkaar aangesloten worden.
Vier uitdagingen van AI-marketing
Naast de voordelen, zijn er ook vier aandachtspunten die toepasbaar zijn voor vele organisaties.
  • Verwerking, combineren en inzetten van grote datasets.
  • GDPR, de privacy moet echt op orde voor je klanten.
  • Gebrek aan ervaring in teams.
  • Te weinig zicht op kansen vanuit managementleden.
AI-marketing: wel of niet doen?
Organisaties die AI-marketing inzetten, hebben hun resultaten al naar het volgende niveau gebracht. AI-marketing biedt vele mogelijkheden en voordelen, maar kent ook zeker uitdagingen. Voordat een organisatie AI-marketing goed kan inzetten, is het noodzakelijk dat de data op orde is, er voldoende kennis is én dat het management overtuigd is van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. Mits goed ingezet kunnen we concluderen dat AI-marketing zorgt voor groei en versnelling.
De thema's van dit inzicht

Weten wat wij voor je kunnen doen?

Plan een kennismaking in

Deel dit inzicht