Inzicht

MBTI inzetten in de marketing en sales is klantgedreven

Vele mensen kennen de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) als een test die mensen helpt hun persoonlijke voorkeuren en karakter te identificeren. De MBTI is een krachtig hulpmiddel dat psychologen en coaches gebruiken om mensen in hun persoonlijke ontwikkeling te helpen. Maar MBTI kan ook worden gebruikt in de marketing om producten of services op een persoonlijkere manier te promoten.
MBTI staat voor Myers-Briggs Type Indicator en is een psychologisch persoonlijkheidsmodel dat gebaseerd is op de theorieën van Carl Jung. Het doel van MBTI is om mensen te helpen hun persoonlijkheid te begrijpen en te leren hoe je de verschillende aspecten van je persoonlijkheid kunt benutten om je leven beter te maken. MBTI is gebaseerd op vier dimensies: extraversie versus introversie, intuïtie versus observatie, denken versus voelen en oordelen versus waarnemen.
Extraversie vs. Introversie
Deze dimensie heeft te maken met waar jij energie uit haalt als persoon. Personen die meer extravert zijn, hebben energie van het omgaan met anderen en zijn het meest op hun gemak als er geen stiltes zijn. Introverte personen daarentegen krijgen energie van het alleen zijn en stiltes zijn iets wat zij koesteren. Het is een gemeengoed dat extraverte personen niet verlegen kunnen zijn, maar dat is niet waar; ook extraverte personen kunnen verlegen zijn!
Intuïtie vs. Observatie
Cognitieve functies beïnvloeden hoe je de basis die je hebt meegekregen van je ouders aanvult. Personen met een observatie (realistische) persoonlijkheid hebben een voorkeur voor feiten, terwijl de intuïtieve persoonlijkheidstypes meer geïnteresseerd zijn in ervaringen.
Denken vs. Voelen
Personen met een voorliefde voor logica worden geclassificeerd als denkende typen. Aan de andere kant, als je liever keuzes maakt gebaseerd op principes, ben je een voelende type. Deze tweede cognitieve dimensie is gericht op het maken van keuzes.
Oordelen vs. Waarnemen
De laatste dimensie gaat over de manier waarop je in het leven staat. Ben je van planmatig type, dat betekent dat je graag je leven plant. Maar als je liever mee gaat met de ‘flow’ en ziet wat je op je pad tegenkomt, dan val je onder de zoekende persoonlijkheidstypen.
Toepasbaarheid in bijvoorbeeld je website of andere uitingen
Het MBTI-model helpt om bezoekers in verschillende typen te verdelen om zo beter aan hun persoonlijke behoeften te kunnen voldoen. Het MBTI-model verdeelt websitebezoekers in vier verschillende typen: de competitieve bezoeker, de methodische bezoeker, de spontane bezoeker en de humanistische bezoeker. Competitieve bezoekers zullen bijvoorbeeld op zoek zijn naar de beste deal, terwijl methodische bezoekers zullen focussen op de servicevoorwaarden. Spontane bezoekers zullen geïnteresseerd zijn in producten met een laag risico, terwijl humanistische bezoekers op zoek zijn naar betrokkenheid en een persoonlijke aanpak. Het is belangrijk dat websites deze verschillen in behoeften begrijpen en aanspreken om zo de best mogelijke ervaring te bieden. marketing en sales - MBTI inzetten in de marketing en sales is klantgedreven
De competitieve bezoeker
Een koopjesjager wordt ook wel de competitieve bezoeker genoemd. Zijn oog voor detail en snelle beslissingen maken hem ideaal voor het vergelijken van aanbieders. Prijs, product en service zijn de kernwaarden waar hij naar kijkt om de beste deal te sluiten. De competitieve bezoeker wordt blij van USP’s en maak je inhoud overzichtelijk en maak gebruik van opsommingen.
De methodische bezoeker
De echte informatiezoeker is een methodische bezoeker. Zij maakt haar beslissingen gebaseerd op feiten en neemt de tijd om alle details te bestuderen en informatie te vergaren. Ze stelt hoge eisen aan haar voorbereiding en laat niets aan het toeval over. Voor de methodische bezoeker zorg je dat er duidelijke product- en leverspecificaties worden geplaatst. Toon de keurmerken die je hebt en welke garanties je biedt. Voeg ook veelgestelde vragen (FAQ) toe op je website.
De spontane bezoeker
De bezoeker die snel wil beslissen en gemotiveerd is om impulsaankopen te doen, zal zich aangetrokken voelen tot een snel, beknopt bestelproces met vrijblijvendheid. Deze persoon is een spontane bezoeker die gevoelig is voor emoties. Om deze groep klanten te overtuigen dat schaarste een echte factor is, bied een aanbieding aan. Verwijder alle belemmeringen die een snelle bestelling in de weg staan. Maak het voor klanten aantrekkelijk door ze bedenktijd te geven of gratis retourneren aan te bieden. Zo blijft het laagdrempelig en vrijblijvend.
De humanistische bezoeker
De humanistische klant neemt de tijd om grondig te zoeken naar informatie over de aanbieder, aangezien hij een beslissing neemt op basis van zijn gevoelens. Deze “veilige” koper kan beïnvloed worden door het creëren van een persoonlijke website met veel informatie over de aanbieder en het uitstralen van autoriteit. Plaats reviews en klantverhalen om deze klanten te inspireren om ook een review achter te laten. Bied upsell en cross-sell opties om bezoekers te interesseren. Maak gebruik van een uitgebreide pagina met informatie over jouw bedrijf.
MBTI helpt ook om aan te sluiten bij de klantbehoefte
Organisaties zouden allemaal MBTI moeten inzetten om hun marketingactiviteiten te verbeteren, omdat het een uitstekende methode is om aan te sluiten bij de verschillende voorkeuren van hun klanten. Naast personalisatie helpt MBTI bij het creëren van meer gepersonaliseerde communicatie die klanten aantrekt, waardoor marketingactiviteiten een betere ROI opleveren. Deze 4 persoonlijkheidstypen (competitief, methodisch, spontaan en humanistisch) zijn allemaal o.b.v. klantprofiel te plaatsen op bijvoorbeeld een product- of content pagina, waardoor je aansluit bij alle voorkeuren.
De thema's van dit inzicht

Bel met Olivier

Wil je meer journey inspiratie?

Neem contact met ons op

Deel dit inzicht