Inzicht

Stop met matige marketing campagnes en start met een holistische journey marketing aanpak

Elke marketeer, bewust of onbewust, werkt aan verbetering van een journey. Dit is niks nieuws. Een gemaximaliseerde journey die je klant aflegt van het eerste contactpunt tot de uiteindelijke aankoop is van cruciaal belang voor succes voor elke marketingactiviteit. Om echt impact te maken, is het raadzaam voor organisaties om de stap zetten naar holistische customer journey marketing. Marketingacties zonder dat er voor een optimale journey is gezorgd, leidt veelal richting het bekende dweilen met de kraan open.
Kwaliteit boven kwantiteit

Wij zien nog regelmatig marketeers die nog te veel gericht op het binnenhalen van zoveel mogelijk leads, vaak ten koste van de kwaliteit. Hoewel kwantiteit verleidelijk kan zijn, leidt het vaak tot inefficiëntie, interne frustratie en lagere conversieratio’s. Het genereren van kwalitatief hoogwaardige leads verhoogt daarentegen de kans op conversie, waardoor omzetdoelen sneller worden behaald. In een tijd van economische onzekerheid is de focus op return on investment (ROI) belangrijker dan ooit. Dit vraagt om een efficiëntere aanpak waarbij elke marketingactie en elke euro die wordt geïnvesteerd gebaseerd wordt op feiten en een goede journey als basis bevat.

Het is daarom van essentieel om eerst een diepgaand inzicht te krijgen in wat klanten nodig hebben, en waarom ze jouw merk zouden moeten kiezen boven dat van de concurrent. Als je hierin faalt, lopen je marketinginspanningen het risico om juist klanten naar je concurrenten te sturen.

De volgende stap

Als je doorlopend gaat zorgen voor een gemaximaliseerde journey o.b.v. data, is de volgende stap het verkrijgen van het breder perspectief binnen de gehele front-office. Om hier het volledige plaatje hier te zien, dien je meerdere stappen terug doen en een meer holistische benadering gaan hanteren in je marketing, sales en service activiteiten. Dit is voor veel organisaties een nieuwe manier van werken, maar zorgt uiteindelijk voor groei, meer impact en efficiency.

Holistische journey marketing zorgt voor groei

Een holistische aanpak van journey marketing begint al bij een uitgebreide aanpak dan het simpelweg in kaart brengen van de journey. Het draait om het analyseren van elke fase van de reis, het identificeren van alle knelpunten en het verbeteren van de algehele ervaring. In tegenstelling tot customer journey mapping, waarbij je vooral focust op de ‘wat’ van de klantreis, helpt dit je om te begrijpen waarom klanten bepaalde keuzes maken en waar ze afhaken.

Met deze kennis en inzichten definieer je een nieuwe groeistrategie. Deze groeistrategie zal processen, kanalen, tooling en marketing, sales en services activiteiten raken. Met de verkregen insights en het gemaakte plan start je met het optimaliseren van je gehele funnel. En dan niet alleen de funnel op je website, maar alle processen, kanalen, tooling en marketing, sales en services activiteiten zoals ze in de groeistrategie benoemt zijn.

Vanuit daar optimaliseer je de marketing door doorlopend te testen, leren en op te schalen bij gebleken succes. De growth marketing aanpak helpt je met identificeren van groeikansen door gerichte experimenten, bijvoorbeeld in je digital marketingcampagnes, websiteoptimalisaties, productontwikkeling en klantbehoudstrategieën. Door continue te testen en meten wat werkt, kun je de marketinginspanningen optimaliseren en meer leads, sales en klantenbinding realiseren.

Waarom een dergelijke aanpak cruciaal is

Het goed benutten van de verkregen insights gaat niet alleen over het verbeteren van marketingprestaties. Het gaat om het optimaliseren van de gehele klantbeleving, van eerste contact tot aankoop en zelfs daarna. Wanneer je begrijpt waarom klanten bepaalde keuzes maken, kun je op het juiste moment ingrijpen en ervoor zorgen dat hun ervaring met jouw merk positief blijft en dat je voldoet aan hun behoeftes.

Nieuwe technologieën en tools maken het nu eenvoudiger dan ooit om deze inzichten te verkrijgen. Door oude metrics te vervangen door nieuwe parameters zoals engagement, monetisatie en retentie, kunnen marketeers veel beter begrijpen in welke fase van de klantreis de gebruikers zich bevinden en welke stappen nodig zijn om ze verder te begeleiden in hun journey.

De bredere impact

Een holistische benadering vereist samenwerking tussen meerdere afdelingen. Marketing is immers slechts één onderdeel van de klantreis. Ook de input van sales, productontwikkeling en klantservice is essentieel om een holistisch beeld te krijgen, de juiste conclusies te trekken en de gewenste optimalisaties door te voeren. Deze interdisciplinaire samenwerking maakt het mogelijk om marketingcampagnes continu te verbeteren, optimaal in te zetten en daarmee uiteindelijk de marketingeuro optimaal in te zetten en de gehele klantbeleving te optimaliseren.

Waar te beginnen?

Er zijn altijd redenen om niet starten met een meer holistische benadering van marketing. Maar ook hier geldt: think big en start small! Met deze aanpak ga je niet alleen je marketingresultaten verbeteren, maar ook zorgen voor een hogere klanttevredenheid en loyaliteit. Bij veel van onze klanten begint het met verkrijgen van gedetailleerde inzichten en start vanuit daar de optimalisatie van funnel en marketing.

Wil je meer weten over deze holistische manier van werken of wil direct hulp van customer journey experts? Neem dan gerust contact met ons op om de volgende stap te zetten.

De thema's van dit inzicht

Bel met Olivier

Wil je meer journey inspiratie?

Neem contact met ons op

Deel dit inzicht