Inzicht

Van een productgedreven naar een behoeftegedreven organisatie in 4 stappen

Een behoeftegedreven organisatie richt zich op het begrijpen van de behoefte van haar klanten. Ze besteden veel tijd en middelen aan het begrijpen van de markt, de klanten, hun gedrag en behoefte. Deze veelal succesvolle organisaties optimaliseren hun producten en diensten regelmatig op basis van de klantbehoefte en betrouwbare data om waarde te kunnen blijven leveren.
Voor veel organisaties is het een uitdaging om te veranderen van een productgedreven naar een behoeftegedreven organisatie. Organisaties die behoeftegedrevene zijn, kennen de vele voordelen die hieraan verbonden zijn, zoals betere klanttevredenheid, hogere winstmarges, meer duurzame bedrijfsvoering en een meer innovatie gedreven omgeving. Maar wat moet je dan allemaal veranderen om als organisatie vanuit de behoefte van je klant te werken? Hieronder tonen we vier stappen waarmee je van een productgedreven naar een behoeftegedreven organisatie kunt veranderen.
Stap 1: Begrijp de echte behoefte van je klanten
Het eerste wat je als organisatie moet doen is begrijpen wat de daadwerkelijke behoeften van je klanten zijn. Duik diep in het gedrag en de voorkeuren van je klanten om te begrijpen wat hun probleem is en welke oplossingen zij nodig hebben. Om daar achter te komen, kun je bijvoorbeeld klantenonderzoek doen, klantgesprekken voeren of klantgegevens analyseren om te begrijpen waar ze nou echt behoefte aan hebben.
Stap 2: Ontwerp en optimaliseer producten en services
Als je begrijpt wat de behoeften van je klanten zijn, kun je starten met het ontwikkelen en aanbieden van producten en services die aansluiten bij de klantbehoefte. Het is aan te raden om hier een doorlopend proces van te maken en continu te toetsen hoe je waarde kan blijven leveren via innoverende producten en services. Dit proces zorgt uiteindelijk voor meer en blijvende tevreden klanten.
Stap 3: Verander de cultuur van de organisatie
Om een behoeftegedreven organisatie te worden, moet doorgaans ook de cultuur van een organisatie flink veranderen. Aanpassingen in cultuur en gedrag gelden elke laag in de organisatie. De focus, inclusief het DNA van elke medewerker, zou moeten liggen op klantgerichtheid (hoe zorg ik er voor dat de klant blij wordt). Daarmee creëer je een cultuur waarin de klanten centraal staan en waarin medewerkers zich 100% kunnen richten op het voldoen aan de klantbehoefte.
Stap 4: Ontwikkel een klantgerichte omgeving
Om een behoeftegerichte omgeving te creëren, zul je als organisatie moeten zorgen dat alle aspecten van de organisatie op de klant gericht zijn. Zorg er voor dat klanten gemakkelijk in contact kunnen komen met je organisatie, dat de producten en services waarde toe blijven voegen en dat je klanten altijd een uitstekende service krijgen. Een veelgebruikte methode om te monitoren en bij sturen is om regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken uit te voeren. Hierdoor weet je snel of je klanten tevreden zijn en tevreden blijven. Deze vier stappen helpen organisaties om te veranderen van een productgedreven naar een behoeftegedreven organisatie. Door de behoefte van je klanten goed te gaan begrijpen, innovatieve producten en services te ontwerpen, de organisatiecultuur te veranderen en een klantgerichte omgeving te creëren, kun je de organisatie optimaliseren richting een behoefte gedreven omgeving die duurzaam is.
De thema's van dit inzicht

Weten wat wij voor je kunnen doen?

Plan een kennismaking in

Deel dit inzicht