Case Mediahuis
Digitale transformatie in de media: Hoe Factor Fier het CRO-landschap bij Mediahuis herdefinieerde
Aanleiding
Mediahuis kent in Nederland verschillende entiteiten en vele tientallen titels. Binnen Mediahuis was er de wens om voor meerdere titels één vrijwel identieke salesfunnel te ontwikkelen om zodoende samen sneller en efficienter te kunnen werken en de conversie percentages te kunnen verhogen. Factor Fier heeft de uitdagende taak op zich genomen om dit programma te managen en één CRO-team op te zetten voor alle regionale dagbladen van Mediahuis Nederland (MHNO), Mediahuis Limburg (MHLI) en Mediahuis Noord-Holland (MHNL).
Realisatie
De opdracht begon met een grondige analysefase, waarin de wensen en eisen van de verschillende entiteiten in kaart werden gebracht en we de flows voor abonnementen en paywalls van drie entiteiten hebben kunnen harmoniseren en optimaliseren.
Gezien een voorgenomen samenvoeging tot één organisatie, is de focus verschoven naar het ontwikkelen van essentiële tools voor het CRO-team, zodat zij post-fusie efficiënt aan de slag konden.
Na een succesvolle UX en designfase voor de Aboshop en paywall componenten, werd overgegaan op de implementatie van een headless Aboshop en de ontwikkeling van een eigen front-end, gekoppeld aan een designsystem. De Aboshop hebben we in drie fases gecontroleerd uitgerold, waarbij eerst de kleinere en vervolgens de grotere titels live zijn gezet.
Resultaten
- Harmonisatie van de salesfunnel van 3 entiteiten en meer dan 10 dagbladtitels
- Headless aboshop en eigen front-end
- Solide basis voor CRO-activiteiten
- Robuuste en schaalbare oplossing die eenvoudig uit te rollen is naar andere entiteiten en dagbladen