Case NRC
Digitale versnelling en commerciële groei bij dé kwaliteitskrant van Nederland
Aanleiding

Realisatie
Factor Fier heeft NRC geholpen met de executie van het digitale versnellingsprogramma en invulling gegeven aan de vorming en aansturing van het commerciële wervingsteam. We hebben een doorvertaling gemaakt van de organisatiestrategie en doelen naar meerdere OGSM’s op afdeling- en teamniveau.
In de route naar digitale versnelling hebben we ons gefocused op de volgende onderdelen:
Eén organisatie, één doel
Doorbreken silos en opzetten van samenwerkingsverbanden tussen de verschillende afdelingen en teams door multidisciplinaire teams te vormen die dezelfde (commerciële) doelen nastreven.
Digitaal leiderschap
Aansturing van het digitale wervingsteam en het team naar een volgend niveau van volwassenheid brengen door kennis & tooling toe te voegen en eigenaarschap toe te kennen aan teams en medewerkers.
Propositie ontwikkeling
Vanuit Customer Livetime Value (CLV) hebben we digitale proposities ontwikkeld om nieuwe doelgroepen te werven en conversies te verhogen.
Optimalisatie van de customer journey
Realisatie van always-on en themacampagnes die persoonlijk en relevant zijn in alle touchpoints van de buying journey en leiden tot hogere conversie percentages en lagere wervingskosten.
Implementatie van nieuwe paywall strategie en tooling
Focus op de customer journey, van anoniem bezoek, via geregistreerd naar betalend abonnee en snellere time-to-market door marketeers tooling te geven waarmee ze minder afhankelijk zijn van it-development.
Wendbare organisatie
Herindeling van de business teams voor meer duidelijkheid, focus en zelforganiserend vermogen. Agile/Scrum werken ondersteuning en coaching en invoering kwartaalplanning en gezamenlijke doelen.
Resultaten
- 50% verbetering online conversie ratio’s
- Sterke groei in digitale abonnementen
- Implementatie nieuwe paywall strategie en tooling
- Nieuwe indeling agile teams consumentenmarkt
NRC aan het woord
Olivier en Frank van Factor Fier hebben een hele belangrijke rol gespeeld in onze digitale versnelling. Ze hebben impact gehad van operatie tot strategie. Het digital marketing team is door hen geprofessionaliseerd. De structuur is duidelijker, de focus helderder en het team is gegroeid in volwassenheid. De resultaten zijn daardoor sterk verbeterd. Olivier heeft focus gecreëerd met de OGSM methode, die nu binnen verschillende afdelingen van NRC gebruikt wordt. Ook is de samenwerking met andere afdelingen (zoals de redactie en het development team) dankzij hem verbeterd. Olivier weet met weinig woorden de vinger op de zere plek te leggen, is analytisch bijzonder sterk en heeft de gave om zonder weerstand op te roepen verschillende perspectieven bij elkaar te brengen. Hij bouwt fundamenten en slaat bruggen. Frank heeft ons op een hele prettige manier geholpen met het aanpassen van de structuur en werkwijze van de afdeling, waardoor de effectiviteit, innovatiekracht en sfeer verbeterd is.
Matthijs van de Peppel, Directeur Consumentenmarkt - Mediahuis NRC
